Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2010

Εκπαιδευση στην Μελισσοθεραπεια




Η τεχνη της μελισσοθεραπειας ειναι ακομη(;) αγνωστη στην Ελλαδα, δεδομενου οτι ολες οι υπολοιπες εναλλακτικες θεραπειες, ειναι αρκετα ανεπτυγμενες και διαδεδομενες στον εναλλακτικο χωρο. Καποιος μπορει να βρει ενα σωρο θεραπευτων που ασκουν, ακομη και την πιο «παλαβη» εναλλακτικη θεραπευτικη τεχνη, αλλα για μελισσοθεραπεια...ουτε λογος! Γιατι βρε παιδια...?

Οταν πρωτοξεκινησα να σπουδαζω μελισσοθεραπεια, ενας γνωστος θεραπευτης του χωρου και καλος φιλος, μου ειπε: «Μελισσοθεραπεια?...καλα εισαι παλαβος?»...Για λιγο παγωσα, αλλα δεν σχολιασα. Καταλαβα πως δεν ηξερε τι ελεγε, πως ηταν επιρεασμενος απο τα καλοκαιρινα τσιμπηματα των μελισσων, τα οποια φοβαται ο περισσοτερος κοσμος! Μακαρι να ηξερε, οτι οταν τον τσιμπαει μια μελισσα, τον τσιμπαει για να τον θεραπευσει, ενω οταν τον τσιμπαει σφιγγα τον τσιμπαει, για να τον τιμωρησει...

Η τεχνη της μελισσοθεραπειας, ουσιαστικα θελει κανα 2-3 αιωνες μελετη ακομα, αφου δεν εχει τεκμηριωθει τοσο καλα οσο οι αλλες μορφες θεραπευτικης, οπως για παραδειγμα η φυτοθεραπεια, η γεμμοθεραπεια, η ομοιοπαθητικη κ.α, και η βιβλιογραφια ειναι κυριολεκτικα ελαχιστη εως αμεληταια! Ισως γι’αυτο να την «σνομπαρουν» οι περισσοτεροι Ελληνες φυσικοι θεραπευτες, ισως γιατι φοβουνται την ερευνα, την πραγματικη μελετη και τον αληθινο πειραματισμο, ισως γιατι φοβουνται την μελισσα και την πολυ σκληρη δουλεια που απαιτει η μελισσοκομια. Ακομη και οι βοτανολογοι-θεραπευτες, σπανια χρησιμοποιουν στην φαρετρα των βοτανων τους το μελι, την προπολη, την γυρη και τον πολτο. Πόσο μαλλον το δηλητηριο?! Πόσο αδικο εχουν! Ελπιζω πως στο μελλον αυτο θα αλλαξει!
Ελπιζω στο μελλον, η μελισσοθεραπεια να γινει ακαδημαικο μαθημα ιατρικης και βιολογιας, να δημιουργηθει κανα μεταπτυχιακο που να αφορα την μελισσοθεραπεια και την φυτοθεραπεια, ελπιζω να δουμε να διακυρησσονται διδακτορικα πανω στην μελισσο-ιατρικη. Ελπιζω τοσο πολλα...?

Ειναι ευχης εργο, το γεγονος οτι μπορει καποιος να μαθει, να μελετησει και να διδαχθει την μελισσοθεραπεια στην Ελλαδα! Τα δυο μερη, στα οποια διδασκεται η μελισσοθεραπεια, ειναι η Ακαδημια Παραδοσιακης Κινεζικης Ιατρικης και το αλλο, εξ’αποστασεως στο internet, η Γερμανικη Ομοσπονδια Μελισσοθεραπειας. Οι γνωσεις που αποκομιζει κανεις απο αυτα τα προγραμματα εκπαιδευσης ειναι συμπληρωματικες και, προσωπικα, τις θεωρω απαραιτητες. Θεωρω, επισης, απαραιτητο το γεγονος οτι ενας μελισσοθεραπευτης θα πρεπει να ειναι γνωστης βασικης φυτοθεραπειας και, βεβαιως, μελισσοκομιας! Ειναι σημαντικο να αναφερω, οτι ενας μελισσοκομος, εκπαιδευμενος ή πρακτικος, δεν εχει καμια σχεση με την μελισσοθεραπεια και σε καμια περιπτωση δεν θα πρεπει να «βαπτιζει» την τεχνη του ως μελισσοθεραπεια!

1 . ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΣ, ΜΕΛΙΣΣΟΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ

http://www.akadimia.gr/

Το σεμινάριο αυτό απευθύνεται σε όλους όσους θα ήθελαν να εντάξουν τη χρήση των προϊόντων της μέλισσας στο θεραπευτικό τους οπλοστάσιο.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

• Προέλευση, χαρακτηριστικά και σύνθεση των 9 βοτάνων της μέλισσας
• Χρήσεις από την Αρχαία Ελληνική και άλλες παραδόσεις
• Εισαγωγή στη Βασική Θεωρία της Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής εφαρμοσμένη
στην Μελισσοθεραπεία
• Ιδιότητες – ενδείξεις και αντενδείξεις των βοτάνων της κυψέλης
• Βιοχημική φαρμακολογική ανάλυση και τρόποι παρασκευής των μελισσοκομικών
βοτάνων
• Κλασική ιατρική εφαρμογή, πρόληψη και αντιμετώπιση κακών αντιδράσεων από το
τσίμπημα της μέλισσας
• Απευαισθητοποίηση από τις αλλεργικές αντιδράσεις και ομοιοπαθητική χρήση των
μελισσοκομικών βοτάνων
• Εφαρμογές σε διάφορες παθολογίες
• Τεχνικές μελισσοβελονισμού

Η διαρκεια σπουδων ειναι 6 Σαββατοκύριακα, συνολικης διαρκειας 48 ώρων.



2 . APITHERAPY INTERNET COURSE

http://www.apitherapy.com/aic.php

MAIN GOALS OF AIC

The Apitherapy Internet Course has as main goals to:
• increase the exchange of apitherapy related information between apitherapists
from all over the world;
• teach its students all methods necessary in order to apply apitherapy with
good and very good results;
• teach its students how they can build their own Apitherapy Data Bases, and
their own apitherapy libraries;
• prepare the "ground" for future Apitherapy Clinics or Offices and local
(national) further Apitherapy Courses;
• to teach its students that finally they can better protect Mother-Nature and
Human Beings through Apitherapy.

GENERAL STRUCTURE OF AIC

The Apitherapy Internet Course consists of 100 Lessons presented in 9 modules, on Three Levels.

Each Lesson or group of Lessons are sent to the students via normal E-mail, as an attached Zip-ed Word document.After each level there is a period of questions and free discussions with the goal to better understand and thus memorize what was already studied.The final examination is after Level Three, by which time all students should have a complete understanding of all of the Lessons.The "examination" will consist in a series of 90-100 short questions (about one question per Lesson), sent to each student by e-mail.The students are required to send the answers back to the Course co-ordinator within 24 hours after receipt of the questions. Students who score at least 70% correct answers will receive the "Certificate of Completion".
This certificate will show that the holder has a (very) good theoretical
knowledge of apitherapy.
Before, during or immediately after the course, each student can be helped to affiliate to one or more of the existing Apitherapy Societies and thus learn also the practical aspects of Apitherapy. The practical aspects of Apitherapy (Bee Venom Therapy, special clinical uses of bee products etc.), can be covered by the student participating in "hands-on" practical workshops to be arranged, in co-operation with us in Romania and/or in the countries where the students resides. These workshops will reinforce the strong theoretical knowledge obtained during the Apitherapy Internet Course.The legal aspects of apitherapy will be fully discussed at the end of the Third Level.The general structure of the course is very flexible, thus new Lessons or information can be included depending on requests received from the students.

LEVEL ONE of AIC

Lesson 1 WHAT IS APITHERAPY?
Lesson 2 Apitherapy's History
Lesson 3 Bee Biology for Apitherapists
Lesson 4 Importance of bee products for a bee colony
Lesson 5 Importance of Bee Products for Humans and Animals

Origin and Types of Bee Products
Lesson 6 Bee Pollen Origin and Types
Lesson 7 Bee Bread Origin and Types
Lesson 8 Honey Origin and Types
Lesson 9 Honeydew Honey Origin and Types
Lesson 10 Propolis Origin and Types
Lesson 11 Beeswax Origin and Types
Lesson 12 Royal Jelly - Origin and Types
Lesson 13 Apilarnil (drone larvae extract) Origin

Characteristics
Lesson 14 Pollen characteristics
Lesson 15 Bee Venom Characteristics
Lesson 16 Honey Characteristics
Lesson 17 Honeydew Honey Characteristics
Lesson 18 Propolis Characteristics
Lesson 19 Beeswax Characteristics
Lesson 20 Royal Jelly Characteristics
Lesson 21 Apilarnil (drone larvae extract) Characteristics

Composition
Lesson 22 Bee Pollen Composition
Lesson 23 Bee Bread Composition
Lesson 24 Bee Venom Composition
Lesson 25 Honey Composition
Lesson 26 Honeydew Honey Composition
Lesson 27 Beeswax Composition
Lesson 28 Propolis Composition
Lesson 29 Royal Jelly Composition
Lesson 30 Apilarnil Composition
Lesson 31 General overview on the previous Lessons.

Level TWO of AIC

Lesson 32 Introduction of Bee Products Properties. Properties, Effects and Actions
Lesson 33 Pollen: Pharmacological Properties, Effects, Actions.
Lesson 34 Bee Bread: Pharmacological Properties, Effects, Actions.
Lesson 35 Bee Venom: Pharmacological Properties, Effects, Actions.
Lesson 36 Honey: Pharmacological Properties, Effects, Actions.
Lesson 37 Honeydew Honey: Pharmacological Properties, Effects, Actions.
Lesson 38 Propolis: Pharmacological Properties, Effects, Actions.
Lesson 39 Beeswax: Pharmacological Properties, Effects, Actions.
Lesson 40 Royal jelly: Pharmacological Properties, Effects, Actions.
Lesson 41 Apilarnil: Pharmacological Properties, Effects, Actions.

Indications
Lesson 42 Introduction to Bee Products Indications. Generalities.
Lesson 43 Pollen Indications.
Lesson 44 Bee Bread Indications.
Lesson 45 Bee Venom Indications.
Lesson 46 Honey Indications.
Lesson 47 Honeydew Honey Indications.
Lesson 48 Propolis Indications.
Lesson 49 Beeswax Indications.
Lesson 50 Royal Jelly Indications.
Lesson 51 Apilarnil Indications.

Counter-indications and Limits
Lesson 52 Bee Products Counter-indications and Limits. A General Overview.
Lesson 53 Pollen Counter-indications and Limits.
Lesson 54 Bee Bread Counter-indications and Limits.
Lesson 55 Bee Venom Counter-indications and Limits.
Lesson 56 Honey and Honeydew Honey Counter-indications and Limits.
Lesson 57 Propolis Counter-Indications and Limits.
Lesson 58 Beeswax Counter-indications and Limits.
Lesson 59 Royal Jelly Counter-indications, Adverse Reactions, Limits.
Lesson 60 Apilarnil Counter-indications, Adverse Reactions and Limits.

Level THREE of AIC

Administration of Bee Products
Lesson 61 Administration of Bee Products, a General Overview
Lesson 62 Pollen Administration
Lesson 63 Bee Bread Administration
Lesson 64 Bee Venom Administration and Techniques
Lesson 65 Bee Venom Injections vs. Live Bee Stings
Lesson 66 Honey and Honeydew Honey Administrations
Lesson 67 Propolis Administration
Lesson 68 Beeswax Administration
Lesson 69 Royal Jelly Administration
Lesson 70 Apilarnil Administration

Preparations
Lesson 71 Preparations: A General Overview
Lesson 72 Pollen preparations, "home-made"
Lesson 73 Bee Bread Preparations
Lesson 74 Bee Venom Preparations
Lesson 75 Honey and Honeydew Honey Preparations
Lesson 76 Propolis Preparations
Lesson 77 Beeswax Preparations
Lesson 78 Royal Jelly Preparations
Lesson 79 Apilarnil Preparations

Commercial Products
Lesson 80 Commercial Bee Products - a General Overview
Lesson 81 Pollen and Bee Bread in Commercial Products
Lesson 82 Basic Bee Venom in Commercial Products
Lesson 83 Honey in Commercial Products
Lesson 84 Propolis in Commercial Products
Lesson 85 Beeswax in Commercial Products
Lesson 86 Royal jelly in Commercial Products
Lesson 87 Apilarnil in Commercial Products Lesson 88 Marketing, Economical Aspects Related to Apitherapy
Lesson 89 Mass Media Presentations - Rules, Principles, Tips
Lesson 90 Co-operation with your Local Doctors and Authorities
Lesson 91 Legal Aspects of Apitherapy

Apitherapy, Clinical basics
Lesson 92 An Introduction to Apipuncture
Lesson 93 Management of Bees for Bee Sting Therapy (BST)
Lesson 94 Basics of Apitoxinotherapy.
Lesson 95 Apitherapy Principles
Lesson 96 Apitherapy Cocktail
Lesson 97 Apitherapy against Liver Cirrhosis
Lesson 98 Apitherapy against Cancer
Lesson 99 Apitherapy for Children and their Diseases.
Lesson 100 Standardisation and Apitherapy.

AIC Thesis

Each student will be asked to write, before the Final Exam, a Thesis of about 30-50 pages, on a subject related to Apitherapy. The Thesis must be sent first as Word.doc and later, after validation, as PowerPoint. The Thesis can be used later on various ways, including during Mass Media interviews or on any communications/lectures/ conferences the graduate will make in the future for his/her local and/or national health practitioners and beekeepers associations.

Final Exam of the Apitherapy Internet Course (general structure)
After 100 Lessons and answers to hundreds of possible questions, the time of final examination will arrive…Εach student will have enough time (24 hours) to give the answers to the 100 possible questions. The questions will be mainly from the given Lessons, but it may touch also non-discussed but related subjects. In order to pass the Exam, one needs at least 70% correct answers. The students who will pass this examination will receive the course's diploma (certification of completion) through normal mail. The students who do not pass this exam first time, will be offered the chance to participate two more times in future similar exams. If after two other tests the student is still unsuccessful, he/she will need to go one more time through all AIC levels as any other new student.

Certification of AIC

The Diploma obtained by a successful final exam student will show interested parties that that student has a strong theoretical bases in apitherapy. Of course, unless the local laws permit it, this diploma does not means that a person which took part to AIC can immediately open an Apitherapy Office or a Clinic! Finally what is important is your desire to learn and to help other people to have a healthier life, not passing examination papers.



3 . Σεμινάριο Μελισσοκομία – Ινστιτουτο Γεωπονικων Επιστημων – Κτημα Συγγρου

Το Ι.Γ.Ε. αναλαμβάνει κάθε χρόνο την πραγματοποίηση μίας σειράς σεμιναρίων βραχείας διάρκειας για την επιμόρφωση σε αγροτικές δραστηριότητες και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των πολιτών και ειδικά της νέας γενιάς. Τα σεμινάρια πραγματοποιούνται εντός του Κτήματος Συγγρού, σε αίθουσες του κτιρίου διοίκησης και στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Τα θεματα, τα οποια εξεταζονται ειναι τα εξης :

• Η μελισσοκομία στην Ελλάδα, την Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνώς
• Δομή και λειτουργία του εντόμου, συμπεριφορά και βιοοικολογία των τριών
μορφών της μέλισσας και εφαρμογή τους στη μελισσοκομική πράξη.
• Μελισσοκομική χλωρίδα, μελιτογόνα είδη, τεχνητή διατροφή, παραγωγή
βασιλισσών, εχθροί και ασθένειες, δηλητηριάσεις μελισσών
• Τα προϊόντα της κυψέλης, εγκατάσταση και λειτουργία μελισσοκομικής μονάδας
• Ο μελισσοκόμος ως ερευνητής
• Επιδοτήσεις και ενισχύσεις στη μελισσοκομία.

Τα μαθήματα γίνονται δύο φορές την εβδομάδα, απογευματινές ώρες (17.00-20.00). Η συνολική διάρκεια κάθε σεμιναρίου είναι 100 ώρες (4 μήνες). Στη διάρκεια των μαθημάτων γίνονται θεωρητικές εισηγήσεις καθώς και πρακτική εξάσκηση, ενώ μοιράζονται σημειώσεις και βιβλία. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του κύκλου των σεμιναριακών μαθημάτων χορηγείται πιστοποιητικό παρακολούθησης.


4 . Βιβλιογραφια περι μελισσοθεραπειας

1 . Προπολις, Θανασης Μπικος (υπεροχο)
2 . Γυρω απο την γυρη, Θανασης Μπικος (υπεροχο)
3 . Ολα για το μελι, Θανασης Μπικος
4 . Οι μελισσες θεραπευουν, Roch Domerego
5 . Βασιλικος Πολτος, Irene Stein (αρκετα μετριο)
6 . Curative Properties of Honey and Bee Venom, N. Yoirish
7 . The Bible of Bee Venom Therapy, Bodog F. Beck (υπεροχο)
8 . BEE WELL BEE WISE with Bee Pollen, Bee Propolis, Royal Jelly, Dr Jensen
9 . Bee Products: Properties, Applications and Apitherapy, Avshalom Mizrahi and
Yaacov Lensky
10 . Oδηγός «μελισσορεφλεξοθεραπείας». Θεραπεία με Βελονισμό, Μασάζ Και
Προϊόντα Της Μέλισσας, Pavlina Pochinkova
11 . Περιοδικα «Μελιαμα», Ε.ΚΕ.Μ, http://www.ekem.org.gr/

5 . Βιβλιογραφια περι μελισσοκομιας


1 . Η συγχρονη μελισσοκομια ως επιστημη και πραξη, Μιχαηλ Δ. Υφαντιδης
2 . Επιχειρηματικη Μελισσοκομια, Βασιλη Δ. Λιακου
3 . Σύγχρονη μελισσοκομία, Henri Clément, Etienne Bruneau, Jean - Marie
Barbançon, Paul Bonnaffé, Roch Domerego, Gilles Fert, Yves Le Conte, Gilles
Ratia, Catherine Reeb, Bernard Vaissière
3 . Μελισσοκομια, Pierre Jean Prost
4 . Πρακτικη Μελισσοκομια, Ανδρεα Θ. Θρασυβουλου
5 . Μελισσοκομικα φυτα, Αθανασιος Πλακουτσης


Υ.Γ : ...ειναι τουλαχιστον ΚΡΙΜΑ ΚΑΙ ΝΤΡΟΠΗ οι Ελληνες ακαδημαικοι και συγγραφεις βιβλιων μελισσοκομιας να αφιερωνουν το πολυ-πολυ καμια δεκαρια σελιδες στο θεμα των θεραπευτικων ιδιοτητων των βοτανων της κυψελης...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου